Aanmeldformulier

Voor vragen is onze assistente bereikbaar op maandag t/m donderdag van 9:00 uur tot 16:00 uur.
T: 035 647 39 74

Spreekuren op maandag t/m vrijdag, inclusief wisselende avondspreekuren.

Pijnstilling2019-03-11T09:18:21+00:00

Pijnstilling

Wil je graag meer weten over pijnstilling of wil je graag bevallen met pijnstilling bespreek het met ons. Een bevalling gaat samen met pijn, daar kunnen we niet omheen. Er zijn verschillende manier om met deze pijn om te gaan. Een goede voorbereiding op de bevalling kan een manier zijn. Er worden in de regio verschillende zwangerschapscursussen aangeboden die je kunnen helpen bij de voorbereiding op je bevalling.

Als je bevalling is begonnen kun je gebruik maken van verschillende opties die de pijn verzachten. Warmte, wisseling van houding en een rustige omgeving helpen om te ontspannen waardoor je lichaam pijnstillende hormonen aanmaakt. Het kan ook zijn dat je medicijnen nodig hebt als pijnstilling. Als je dit wilt gaan we naar het ziekenhuis en moeten we je overdragen aan de gynaecoloog.

Er zijn verschillende vormen van pijnstilling; lachgas, pethidine, een ruggenprik of remifentanyl. Veel informatie inclusief filmpjes over het gebruikt van pijnstilling kun je vinden op de website van de verloskundige.

Pethidine2019-02-14T08:35:30+00:00

Pethidine is een middel dat door een injectie wordt toegediend en dat versuffend werkt. Het middel werkt enkele uren. Omdat het middel ook de baby bereikt via de placenta geven we dit niet meer als we de baby verwachten binnen een paar uur.

Remifentanyl2019-02-14T08:35:50+00:00

Remifentanyl is een middel dat met een infuus wordt toegediend. Het geeft een continue pijnstilling met de mogelijkheid zelf bij te doseren door middel van een pompje. Tijdens de toediening van Remifentanyl is extra bewaking van moeder en kind nodig, soms treden er onder andere ademhalings-stoornissen of bloeddrukdalingen van moeder op. Omdat het snel is uitgewerkt kan dit, zo nodig, wel in een latere fase van de bevalling gegeven worden.

Epidurale anesthesie2019-03-11T09:19:11+00:00

Epidurale anesthesie, een ruggenprik, is ook een optie. Hierbij wordt er een slangetje ingebracht in de rug waardoor een vloeistof wordt ingespoten rondom de zenuwen in het ruggenmerg. De onderkant van het lichaam wordt daardoor gevoelloos of minder gevoelig. De pijn is dus minder of weg, maar ook de spierkracht en het gevoel nemen af. Een ruggenprik is een vorm van pijnbestrijding die goed werkt, maar ook complicaties kent, waaronder bloedrukdaling, infectie met koorts, hoofdpijn of een ademhalingsstoornis. Een gynaecoloog is degene die samen met de anesthesist bepaalt of een barende in aanmerking komt voor een ruggenprik. Het hangt vooral af van de fase van de bevalling.

Lachgas2019-03-11T09:15:06+00:00

Relivopan® is een mengsel van (di)stikstof(oxide)(N2O) en zuurstof (O2). Via een mond/neusmasker adem je het lachgas tijdens een wee in. Je doet een kapje over je neus en mond en hangt een kinmasker om. Na de wee haal je het kapje weer weg en stopt de toediening vanzelf. De verloskundige houdt in de gaten of je het lachgas goed gebruikt. Kom meer te weten over lachgas op de website deverloskundige.nl

Informatieavond

Kom meer te weten